ANMELDELSER

RASMUS

JØRGENSEN

 Pressebilde fra "Dingsen deg"

Foto: Andreas Knoop

ANMELDELSER

(egne soloproduksjoner)



“...Det er bare ufattelig bra....Kan hende det er nettopp han som viser performancekunstens retning.”

- Kunstkritikk.no, 09/11/06, Kristine Natvig (om "baby left...").

http://www.kunstkritikk.no/kritikk/hysj-sa-rasmus/


"I Oss to...framfører Jørgensen selv fortellingen om en risikabel ungdomsforelskelse som en slags hypersensitiv samtidsmusikal,

en form som kler stoffet svært godt."

- Periskop.no, 02.05.17,  Lisa Nagel

http://www.periskop.no/se-hva-jeg-kan/


«Historien er velskrevet, men det som gjør forestillingen spesielt vakker, er Jørgensens litt sære scenespråk.... "

- Scenekunst.no, 23.12.13, Tora Optun (om "Helt Klaus").

http://www.scenekunst.no/pub/scenekunst/review/index.shtml?aid=4489


"God ID er velkomponert og elegant, og forestillingen er en sjelden liten fugl i norsk scenekunstlandskap."

- Klassekampen 12.11.12, Anette Therese Pettersen


«….utrolig underholdene fra start til slutt…Jeg ble positivt overrasket av enkelheten...»

- Ungestemmer.no, Rebekka Sand, (om "Oss to")

https://www.ungestemmer.no/2015/12/oss-to-et-enmansforestilling/


“Jørgensen har respekt for teatrets første bud: Han vil si tilskueren noe.”

- Klassekampen 15/11/10, IdaLou Larsen (om "Jeg & Joe").

http://www.idalou.no/pub/idalou/kritikker/?aid=1443


“....Jørgensen’s combination of voice and movement was perfect....”

Identity Nomad Web Magazine, Tokyo, Japan, 2004, Keiko Kamma (om "Clocks....").


“Jørgensens teater sparer på rekvisittene, men ikke på seg selv...en meget interessant teateroppsetning.”

- Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, nr.1, 2010, Kjetil Røed (om "Mannen som tok feil").


“Jørgensen...sto for et annet høydepunkt med sine inkluderende intimkonserter. Med kalkulert koreografi og kroppsbeherskelse utleverte han sin sårbarhet i viser om fallert kjærlighet.”

- Billedkunst, nr. 7, 2006, s. 9, Janicke Iversen (om "baby left...").


“...Mannen som tok feil krever intet mindre enn publikums absolutte tillitt og flytende hjernevinninger...Jørgensens dedikasjon til egen originalitet er absolutt.”

- Scenekunst.no, 25/11/09, Sidsel Pape.

http://www.scenekunst.no/sak/det-der-kaller-ikke-jeg-frihet/


“....fascinating performance artist Rasmus Jørgensen....takes fragmentation into dizzying levels of complexity...”

- The San Francisco Bay Guardian,17/3-23/3, 2004, Rita Felciano (om "Pear Piece").


“....Dette er plumphet med presisjon, det er med på å skape et naivistisk alvor som gjør stykket sympatisk og rørende.”

- Scenekunst.no, 05/11/07, Sigurd Ziegler (om "Me No You - a story").

http://www.scenekunst.no/sak/laidback-performancekveld/


“Et høydepunkt denne kvelden var Jørgensens Idle Hands, som...problematiserte kunstnerens rolle og posisjon i samfunnet.”

- Kunstkritikk.no, 26/05/05, Elisabeth Leinslie.

http://www.kunstkritikk.no/kommentar/performancekunstens-undergrunnsscene/


“...Jørgensen er i stand til å ta fatt i det pinlige og forbudte for å skape et språk med konsekvens og stor uttrykkskraft.”

(om diverse stykker)

- Billedkunst, nr. 6, 2005, Thomas Hervard.